ΜΗ ΓΡΑΜΜΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ

Η εξοικείωση με τη γραμματική και το συντακτικό της κινηματογραφικής γλώσσας αποτελεί ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης για την αντίληψη και στη συνέχεια την κατανόηση του μηνύματος που μεταδίδεται από τα λεγόμενα νέα μέσα.

Η προβαλλόμενη εικόνα ακολουθεί τις οπτικές και σημειολογικές συμβάσεις που έχουν εισαχθεί από την κινηματογραφική γλώσσα και στη συνέχεια την τηλεόραση.

Η έννοια του κάδρου στον διαδραστικό κινηματογράφο μελετάται στο ευρύτερο πλαίσιο του συνόλου της επιφάνειας προβολής και μπορεί να έχει ποικιλία μορφών και σχημάτων (ορθογώνιο, στρογγυλό, τετράγωνο, τριγωνικό ή άλλο, ανάλογα με την πρόθεση του «δημιουργού»), ενώ η ταυτόχρονη εμφάνιση πολλών εξ’αυτών και ο συνδυασμός τους μπορεί να σχηματίζει δίπτυχο ή οποιοδήποτε άλλο πολύπτυχο.

Chaussures-Kaléidoscopes
Chaussures-Kaléidoscopes
Chaussures-Kaléidoscopes
Chaussures-Kaléidoscopes
Chaussures-Kaléidoscopes

Κάθε διαδραστικό οπτικοακουστικό καλλιτεχνικό έργο υποβάλλει τους δικούς του κανόνες, καθώς και τις συνθήκες επικοινωνίας ανθρώπου – μηχανής και κατά συνέπεια ανάγνωσης περιεχομένου.

Όπως και στην περίπτωση των παιχνιδιών, ο χρήστης καλείται να σεβαστεί συγκεκριμένους κανόνες ώστε να ανακαλύψει το έργο και να παίξει μαζί του.

Video Ecriture, Interactive Video Installation

Video Ecriture
Video Ecriture
Video Ecriture

ΓΕΝΕΣΙΟΥΡΓΗ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ

Μελετήθηκε η κατασκευή συστήματος παραγωγής αφήγησης όπου

  • Η δημιουργική διαδικασία ακολουθεί εξελικτική πορεία.
  • Το παραγόμενο προϊόν είναι μη προβλέψιμο
  • Η συνθετική διαδικασία μετατίθεται από τον άνθρωπο στη μηχανή.

    Αυτοποιημένο μοντάζ από το σύστημα
Πολλαπλά παραγόμενα προϊόντα

Στόχος του συστήματος γενεσιουργής οπτικοακουστικής αφήγησης ήταν ο πειραματισμός και η παρατήρηση της συμπεριφοράς του ίδιου του συστήματος στη διαχείριση των οπτικοακουστικών μονάδων της βάσης δεδομένων.

Ξεκινώντας από αποσπασματικά τμήματα συγκεκριμένου αφηγηματικού είδους, της σαπουνόπερας, επιχειρήθηκε η σύνθεση νέας αφήγησης μέσω της χρήσης κανόνων Τεχνητής Ζωής.

Καταγραφή με 4 κάμερες

 

Εισαγωγή δεδομένων στη βάση

Κατά τον προγραμματισμό του συστήματος παραγωγής οπτικοακουστικής αφήγησης, έχουν τηρηθεί οι βασικές αρχές των γενετικών αλγορίθμων, όπου ο αρχικός πληθυσμός, που στην περίπτωσή μας αποτελείται από τις εν λόγω αφηγήσεις – έργα, μεταλλάσσεται, διασταυρώνεται, αναπαράγεται και τα άτομά του επιβιώνουν επιλεκτικά, ώστε κάθε γενιά να συμπεριλαμβάνει τον ίδιο αριθμό ατόμων. Η αναπαραγωγική διαδικασία σταματά στην γενιά όπου ένα άτομο πληροί τις προδιαγραφές των κριτηρίων ευρωστίας, τα οποία αποτελούν το μέτρο αξιολόγησης κάθε ατόμου, καθιστώντας το κατάλληλο για επιβίωση ή μη στην επόμενη γενιά. Η διεπαφή έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε όλες οι τιμές των κριτηρίων ευρωστίας να είναι απόλυτα παραμετροποιήσιμες από τον θεατή-χρήστη, επομένως κατά τον προγραμματισμό χαρακτηρίζονται ως μεταβλητές.

Διαρκής εναλλαγή πλάνων γυναίκας και άνδρα κατά τη σύνθεση της οπτικοακουστικής αφήγησης.
Παράθεση των εναλλάξ πλάνων γυναίκας και άνδρα σε χρονική σειρά
Μετάλλαξη
Διασταύρωση
Κριτήρια ευρωστίας

Ο δυναμικός προγραμματισμός του συστήματος δίνει στον θεατή/ χρήστη τη δυνατότητα μετατροπής του αριθμού των γονιδίων του κάθε ατόμου, δηλαδή αυξομείωσης του αριθμού των στοιχείων – βίντεο από τα οποία απαρτίζεται ένα έργο. Για το λόγο αυτό πραγματοποιείται η κατάταξη των στοιχείων σε πίνακες. Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει τον αριθμό των γονιδίων σε κάθε άτομο, επηρεάζοντας ταυτόχρονα το μέγεθος του έργου.

Live puzzle. What are you looking at?

Η εγκατάσταση είναι μια διαδραστική προβολή, στην οποία δημιουργείται οπτική αφήγηση, παραγόμενη με γενεσιουργό τρόπο.

Η αφήγηση παράγεται από ένα σύνολο αποσπασματικών βίντεο, που αυτοοργανώνονται διαρκώς, σύμφωνα με ερεθίσματα που λαμβάνουν από το άμεσο φυσικό και εικονικό περιβάλλον τους.

Το σύστημα εντοπίζει τον θεατή και ακολουθεί την κίνησή του στο χώρο προσομοιώνοντας τη συμπεριφορά σμήνους, ενώ ταυτόχρονα ο θεατής αντιδρά κινούμενος στην προβαλλόμενη αφήγηση. Αποκαθίσταται έτσι ένας συνεχής διάλογος μεταξύ του θεατή-χρήστη και του συστήματος, δημιουργώντας έναν κλειστό βρόχο ανατροφοδότησης.

Οι κανόνες είναι απλοί: όταν δεν εντοπίζεται χρήστης, τα μάτια κοιτούν σε διάφορες κατευθύνσεις και μετακινούνται ως σμήνος. Μόλις εμφανιστεί ανθρώπινη παρουσία, τα μάτια που βρίσκονται στην περιοχή εντοπισμού του προσώπου, το παρακολουθούν με το βλέμμα τους μετακινούμενα μαζί του.

Επιδιώκεται να θιχτούν ζητήματα όπως η παρακολούθηση, ο φόβος και η μοναξιά.

Σύλληψη / Σχεδιασμός: Ηρώ Λάσκαρη, Άννα Λάσκαρη -Προγραμματισμός: Άννα Λάσκαρη, Τάσος Κανέλλος

AUGMENTED REALITY (AR) TAROT

Κύριος στόχος του AR Tarot είναι η σύνθεση οπτικοακουστικών αφηγήσεων με μη γραμμικό μοντάζ, μέσω του διαδοχικού διαβάσματος των χαρτιών της τράπουλας Ταρώ. Σε αυτές τις εξατομικευμένες αναγνώσεις, ο χρήστης αποκτά πολλαπλές ιδιότητες, αφού

  • Καθορίζει το θέμα της αφήγησης/ ανάγνωσης μέσω της προσωπικής ερώτησης που διατυπώνει,
  • Είναι ο πρωταγωνιστής της επικείμενης αφήγησης,
  • Συνδέει τα επιμέρους πλάνα με συμβολικό και συνειρμικό τρόπο, προσδιορίοντας το παραγόμενο νόημα της αφήγησης.

Ο χρήστης διατυπώνει μια ερώτηση. Τα χαρτιά θα απαντήσουν στην ερώτησή του. Τα ανακατεύει, τα κόβει και επιλέγει τέσσερα. Τα ανοίγει μπροστά του και τα διαβάζει σαρώνοντάς τα με την κάμερα της φορητής συσκευής του (smart phone/ tablet). Η μάντισσα (που την υποδύεται η Γιασεμί Κηλαηδόνη) εμφανίζεται μπροστά του και του διαβάζει το κάθε χαρτί ξεχωριστά. Η διαδοχή τους υποδεικνύει το μοντάζ των πλάνων που συνθέτουν την απάντηση στην ερώτησή του.